Sportovní hry a jóga

Program doplňkové činnosti „dětská jóga“ je svým obsahem přizpůsobena dětem ve věku 4–6 let. Dochází sem 15 dětí pod vedení Kateřiny Burgstallerové. Cvičení probíhá vždy jednou za čtrnáct dní v prostorách mateřské školy ve třídě U Rákosníčka. Děti cvičí na předem připraveném prostoru, ve vyvětrané místnosti, na koberci a cvičební podložce. Ke cvičení potřebují děti vhodné oblečení.

V každém cvičebním celku se zabýváme tématem motivovaným pohádkou, výtvarnou činností k danému tématu a zajímavou pohybovou hrou, vždy se také společně zamyslíme nad tím, co z příběhu plyne za poučení. Pohádku prostupují jednotlivé asány. Cvičení jógy umožňuje vyjádřit spontánní radost z pohybu, dodá dětem dobrou náladu a naučí je, jak se zklidnit nebo naopak získat energii. Po každém cvičení přemýšlíme nad tím, jaké poučení si můžeme z příběhu odnést a vyrobíme si společně výrobek, namalujeme obrázek, který nám pohádku bude připomínat. Při cvičení si děti protáhnou tělo, naučí se různé pozice, díky kterým zvládnou vlastní soustředění, najdou způsob jak se zklidnit nebo naopak získat novou energii, možnost vyjádřit spontánní radost z pohybu. Díky cvičení udržují v rovnováze všechny životní funkce a napomáhají ke správnému držení těla a celkové posílení organismu. Praktikování jógy přináší sebepoznání, lépe potom porozumíme svým vnitřním funkcím a snadněji přijímáme svět kolem nás. Chápeme, co znamená porozumění, soucit, láska, a učíme se je využít v každodenním životě. Všechna cvičení jógy se provádějí uvolněně, nepříjemné napětí či bolest do cvičení nepatří. Jednotlivé asány vždy názorně předvádíme a motivujeme děti k pohybu slovy související s pohádkou. Dbáme na správné provádění jednotlivých cviků a na správný způsob cvičení. Po cvičení děti vždy odpočívají v relaxační pozici s doprovodem relaxační hudby nebo doprovodem slovním. Při cvičení dbáme na bezpečnost a zdraví dětí.

Cíle a záměry

Budeme posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním dětem, sociální soudržnost
Posilovat vytrvalost, obratnost a koordinaci pohybu dětí
Rozšiřovat poznatky o přírodě a životním prostředí
Dělat radost sobě i druhým
Vytvářet zdravé životní návyky, zdravý životní styl
Podpoříme aktivitu dětí a radost z toho, co samo dokázalo
Budeme podporovat prosociální chování ve vztahu k druhým lidem a celé společnosti
Pomocí příběhů povedeme děti k tomu, aby si uvědomily, že za svá jednání nesou odpovědnost důsledky
Dovedeme je ke stanovisku, že všichni lidé jsou si rovni, a to bez ohledu na to, že se něčím odlišují (tělesně, zdravotně, jazykově)
Naučíme děti rozlišovat, co zdraví prospívá a co škodí
Maximálně budeme podporovat vytváření kladného vztahu k přírodě a jejím zákonitostem
Vhodnou motivací podpořit děti k aktivitám všímání si dějů a jevů kolem sebe, jejich porozumění, vyjádření svých pocitů
Podpoříme fantazii dětí, kreativitu a tvořivost
Budeme posilovat prosociální chování funkcí

Očekávané výstupy

Vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit je pokynu
Postupovat podle pokynů a instrukcí
Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
Respektovat předem vyjasněná pravidla
Rozlišovat co prospívá zdraví a co mu škodí
Mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
Porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
Záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
Uvědomit si příjemné a nepříjemné citové prožitky
Pochopit, že každý má ve společenství své místo
Zachovávat správné držení těla
Ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb s hudbou
Koordinovat lokomoci a další pohyby těla
Mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví
Těšit se z hezkých a příjemných zážitků
Zachytit a vyjádřit své prožitky
Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý

Vzdělávací nabídka

Zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační)
Činnosti zaměřené k poznávání vlastního těla a jeho částí
Komentování zážitků a aktivit
Sociální a interakční hry
Lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení), nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů na místě)
Prosociální hry
Hry podporující spolupráci
Hudebně-pohybové hry
Aktivity podporující uvědomění si vztahů mezi lidmi (kamarádství, přátelství)

Vedoucí: Romana Kinclová, absolventka kurzů: Jóga pro děti I, II, II a kurzu Jógové sestavy pro děti pod vedením známé cvičitelky jógy Síty Rojové